Registrering, tillstånd och tillsyn

Försäkringsförmedlarverksamhet ska enligt lag
vara registrerad hos Bolagsverket.

För kontroll av registrering:
Bolagsverket, 851 81 Sundsvall. Tfn: 0771-670 670.
E-post: bolagsverket@bolagsverket.se
Webbplats: www.bolagsverket.se

Försäkringsförmedlarverksamhet är tillståndspliktig.

För kontroll av tillstånd:
Finansinspektionen, Box 7828, 103 97 Stockholm. Tfn: 08-787 80 00.
E-post: finansinspektionen@fi.se
Webbplats: www.fi.se


Ansvarsförsäkring

Bolaget och samtliga anställda försäkringsförmedlare omfattas av en obligatorisk ansvarsförsäkring gällande skadeståndsskyldighet enligt 2 kap. 7 § lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution.

Försäkringen är tecknad hos Gjensidige Forsikring ASA, svensk filial via Nordeuropa Försäkring. Adress: Box 56044,102 17 Stockholm

Kontaktuppgifter: Sedgwick Sweden AB
Telefon: 08-98 33 60
E-post: info@se.sedgwick.com

Webbadress: www.sedgwick.com/

Drabbas du av skada eller ekonomisk förlust och anser att Bolagets eller deras förmedlares agerande har vållat denna har du möjlighet att rikta krav direkt mot försäkringsbolaget. Om du vill göra anspråk på skadestånd ska Bolaget underrättas om det inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkta att en skada uppkommit. Du har därmed en skyldighet att aktivt ta kontakt med oss. Om underrättelse inte sker inom skälig tid, har du inte längre rätt till skadestånd. Detsamma gäller om talan inte väcks senast inom tio år från distributiontillfället.

Den högsta ersättning som kan betalas ut för en enskild skada är 1 300 380 euro och totalt 2 600 750 euro för alla skador under försäkringsperioden.


Klagomål och Tvist

I enlighet med Finansinspektionens föreskrifter och allmänna råd om försäkringsförmedling (FFFS 2005:11) har Omtänksam AB en klagomålspolicy och en klagomålsansvarig.

Vid eventuella klagomål bör ni först kontakta den medarbetare på Omtänksam ni haft kontakt med i ärendet. Om ni fortfarande är missnöjd efter denna kontakt kan ni gå vidare genom att kontakta vår klagomålsansvariga: 
Viktor Granberg
Viktor@omtanksam.se

Redogör så tydligt som möjligt för vad du anser har hänt och vad din rådgivare har gjort fel. Det underlättar en snabb hantering. Klagomål besvaras och utreds så snart som möjligt. Kan vi inte besvara ditt ärende inom 14 dagar från det att ärendet inkommit, kommer vi meddela dig och förklara orsaken till detta. Samtidigt ges du även information om den fortsatta handläggningen av ditt ärende och när du kan förvänta dig ett svar.

Om ni efter vår interna prövning fortfarande inte är nöjda kan ni vända er till allmän domstol.